ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΕΣΕΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟ
«παγίδα» του αποπληθωρισμού
ένατο συνεχόμενο μήνα καταγράφει αρνητικό πρόσημο –2,9% σε σύγκριση με την
αντίστοιχη περσινή περίοδο. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο αποπληθωρισμού
για τα τελευταία 52 έτη στη χώρα μας. Η ετήσια διολίσθηση του δείκτη οφείλεται
εν πολλοίς στις μειώσεις δεικτών που αφορούν ομάδες αγαθών και υπηρεσιών όπως η
«Ένδυση & Υπόδηση» κατά 11,5%, η
κατηγορία «Άλλα Αγαθά & Υπηρεσίες»
κατά 4,9%, η «Εκπαίδευση» και οι «Επικοινωνίες» κατά 4,2% κ.α.
Παρεμφερής είναι και η εικόνα που διαμορφώνεται αναφορικά με τη μηνιαία
μεταβολή του Γενικού ΔΤΚ, καθώς σε σχέση με το προηγούμενο Οκτώβριο,
καταγράφεται υποχώρησή του κατά 1,4%,
με την σημαντικότερη πτώση (-9,8%)
να παρατηρείται στη κατηγορία της «Ένδυσης
και Υπόδησης», λόγω και του χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.
γενικού επιπέδου των τιμών, ως άμεση συνέπεια του υφεσιακού κύκλου στον οποίο
έχει εισέλθει η ελληνική οικονομία, μπορεί από τη μία πλευρά να συμβάλλει στη
βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και στη θεωρητική
αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων. Στην πραγματικότητα όμως οι παραπάνω
εκφάνσεις αποτελούν τη μία μόνο όψη του νομίσματος. Κι αυτό γιατί η
αποκλιμάκωση των τιμών δεν μεταφράζεται σε πτώση του κόστους απόκτησης όλων των
βασικών αγαθών. Αντίθετα, σε πολλά από αυτά τα αγαθά σημειώθηκε άνοδος των
τιμών τους (πχ γαλακτοκομικά και αυγά (+1,7%), νωπό μοσχάρι (+2,1%), νωπές
πατάτες (4,5%), φάρμακα (+25,3%), ηλεκτρισμός (+18,7%) κ.ά.).
των τιμών σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση των εισοδημάτων δυσχεραίνει την
προσπάθεια επιχειρήσεων και νοικοκυριών στην αποπληρωμή των χρεών τους απέναντι
στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αφού διογκώνεται η πραγματική αξία των
οφειλόμενων τόκων, καθώς το πραγματικό επιτόκιο, και συνεπώς το κόστος
χρήματος, αυξάνεται. Ακόμη, όταν οι καταναλωτές προσδοκούν περαιτέρω υποχώρηση
των τιμών στο μέλλον, αναβάλλουν τις σημαντικές αγορές τους, ρίχνοντας με αυτόν
τον τρόπο την εγχώρια οικονομία στην «παγίδα
του αποπληθωρισμού». Τέλος, ο αποπληθωρισμός επηρεάζει αρνητικά το
ονομαστικό ΑΕΠ και συνεπώς όλους τους δείκτες που εκφράζονται ως λόγος αυτού
(πχ. δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ), παρέχοντας έτσι πολλές φορές λανθασμένη πληροφόρηση.
Καταναλωτή -Νοέμβριος 2013 –
μειώθηκε κατά 2,9% το Νοέμβριο του 2013,
σε σύγκριση με το Νοέμβριο του 2012 ενώ σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2013,
παρουσίασε μείωση της τάξεως του 1,4%. Ο μέσος δείκτης του δωδεκάμηνου Δεκεμβρίου
2012 – Νοεμβρίου 2013, σε σύγκριση με τον ίδιο δείκτη του δωδεκάμηνου Δεκεμβρίου
2011 – Νοεμβρίου 2012, παρουσίασε μείωση
0,7%.
Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ.), μειώθηκε
κατά 2,9% το Νοέμβριο του 2013, σε
σύγκριση με το Νοέμβριο του 2012 ενώ σε
σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2013, εμφάνισε μείωση κατά 1,3%. Ο
μέσος εναρμονισμένος δείκτης του δωδεκάμηνου Δεκεμβρίου 2012 – Νοεμβρίου 2013 σε
σύγκριση με τον ίδιο δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2011 – Νοεμβρίου 2012,
παρουσίασε μείωση 0,7%.
αναλυτική παρουσίαση:
ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΙΜΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
|
||
2012
|
ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ
|
ΜΕΤΑΒΟΛΗ (%) ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥ ΔΕΙΚΤΗ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΕΤΟΥΣ |
ΙΑΝΟΥΡΙΟΣ
|
108,75
|
2,3% |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
|
107,10
|
2,1% |
ΜΑΡΤΙΟΣ
|
110,13
|
1,7% |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
|
111,07
|
1,9% |
ΜΑΙΟΣ
|
110,71
|
1,4% |
ΙΟΥΝΙΟΣ
|
110,37
|
1,3%
|
ΙΟΥΛΙΟΣ
|
108,88
|
1,3%
|
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
|
107,78
|
1,7% |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
|
110,44
|
0,9% |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
|
111,34
|
1,6% |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
|
110,80
|
1,0% |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
|
110,51
|
0,8% |
2013
|
||
ΙΑΝΟΥΡΙΟΣ
|
108,97
|
0,2%
|
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
|
107,17
|
0,1%
|
ΜΑΡΤΙΟΣ
|
109,90
|
-0,2%
|
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
|
110,41
|
-0,6%
|
ΜΑΪΟΣ
|
110,21
|
-0,4%
|
ΙΟΥΝΙΟΣ
|
109,95
|
-0,4%
|
ΙΟΥΛΙΟΣ
|
108,13
|
-0,7%
|
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
|
106,41
|
-1,3%
|
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
|
109,20
|
-1,1%
|
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
|
109,13
|
-2,0%
|
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
|
107,64
|
-2,9%
|
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
|
–
|
–
|
Ετήσιες Μεταβολές (%) Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (έτος βάσης 2009=100,0)
|
|||
ΟΜΑΔΕΣ
ΑΓΑΘΩΝ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
|
ΜΕΤΑΒΟΛΗ
(%)
|
|
2013
|
2012
|
||
103,05
|
104,26
|
–1,2
|
|
Αλκοολούχα ποτά και καπνός
|
128,80
|
124,46
|
3,5
|
Ένδυση και Υπόδηση
|
100,09
|
113,04
|
-11,5
|
Στέγαση
|
131,75
|
132,42
|
-0,5
|
Διαρκή
Αγαθά – Είδη Νοικοκυριού και υπηρεσίες |
96,70
|
100,29
|
–3,6
|
Υγεία
|
97,83
|
97,49
|
0,3
|
Μεταφορές
|
121,41
|
124,78
|
–2,7
|
Επικοινωνίες
|
98,46
|
102,75
|
-4,2
|
Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες
|
95,12
|
98,14
|
-3,1
|
Εκπαίδευση
|
93,34
|
97,47
|
-4,2
|
Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια
|
103,11
|
106,18
|
–2,9
|
Άλλα αγαθά και υπηρεσίες
|
101,81
|
107,09
|
-4,9
|
Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή
|
107,64
|
110,80
|
-2,9
|
Μηνιαίες Μεταβολές (%) Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (έτος βάσης 2009=100,0)
|
|||
ΟΜΑΔΕΣ
ΑΓΑΘΩΝ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
|
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
|
ΜΕΤΑΒΟΛΗ
(%)
|
2013
|
2013
|
||
Διατροφή και
μη αλκοολούχα ποτά |
103,05
|
103,94
|
–0,9 |
Αλκοολούχα
ποτά κια καπνός |
128,80
|
128,84
|
0,0
|
Ένδυση και
Υπόδηση |
100,09
|
111,00
|
-9,8
|
Στέγαση
|
131,75
|
132,42
|
-0,5
|
Διαρκή Αγαθά – Είδη Νοικοκυριού
|
96,70
|
98,11
|
-1,4
|
Υγεία
|
97,83
|
97,94
|
-0,1
|
Μεταφορές
|
121,41
|
122,67
|
–1,0
|
Επικοινωνίες
|
98,46
|
98,47
|
0,0
|
Αναψυχή –
Πολιτιστικές δραστηριότητες |
95,12
|
95,34
|
-0,2
|
Εκπαίδευση
|
93,34
|
93,34
|
0,0
|
Ξενοδοχεία –
Καφέ – Εστιατόρια |
103,11
|
103,24
|
-0,1 |
Άλλα αγαθά και
υπηρεσίες |
101,81
|
101,99
|
-0,2 |
Γενικός
Δείκτης Τιμών Καταναλωτή |
107,64
|
109,13
|
–1,4
|