Κοινή επιστολή ΕΣΕΕ και ΓΣΕΒΕΕ για την τροποποίηση του ωραρίου λειτουργίας καταστημάτων
Τρίτη, 4 Απριλίου 2023
Με το παρόν και μετά την αιφνιδιαστική τροπολογία του Υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία ψηφίστηκε στην Βουλή μέσω του νομοσχεδίου για τις ρυθμίσεις ανακούφισης των οικογενειών των θυμάτων στα Τέμπη, σας παραθέτουμε την κοινή επιστολή της ΕΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, για το θέμα του ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων.
Θέμα: Τροποποίηση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων
Με την παρούσα θέλουμε να εκφράσουμε την απογοήτευση και τον προβληματισμό μας για την τροπολογία με ρυθμίσεις του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, που εισήχθη αιφνιδιαστικά -και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο- στο νομοσχέδιο του Υπουργείου σας «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023 κλπ.».
Σύμφωνα με την τροπολογία προβλέπεται η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου, αντί για την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου και τη δεύτερη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων αντί για την πρώτη Κυριακή του Μαΐου. Επιπλέον, προβλέπεται η παράταση του ωραρίου λειτουργίας των
καταστημάτων, πέρα από τις 21 :00 και συγκεκριμένα με δυνατότητα λειτουργίας κατά τη διάρκεια της νύχτας και έως τις 06:00 το πρωί, μετά από πρόταση του τοπικού Εμπορικού Συλλόγου προς τον Δήμο, ο οποίος λαμβάνει και τη σχετική απόφαση.
Με άλλα λόγια, «εν μια νυκτί» τροποποιήθηκε το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων και άλλαξε ο φορέας παράτασης του εθνικού πλαισίου ωραρίου χωρίς πειστικό λόγο.
Θεωρούμε και το έχουμε τονίσει κατ’ επανάληψη ότι πριν τη λήψη σημαντικών νομοθετικών παρεμβάσεων, που επηρεάζουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων, είναι αναγκαίο να διεξάγεται ουσιαστική διαβούλευση με τους σχετικούς φορείς εκπροσώπησης.
Δυστυχώς, όσον αφορά τις παρεμβάσεις που διαχρονικά έχουν εφαρμοστεί για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων οι απόψεις των κοινωνικών εταίρων, που εκπροσωπούν τη συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες προσφέρουν το 85% των θέσεων απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, συστηματικά δεν λαμβάνονται υπόψη.
Επi του προκείμενου, δεν αντιλαμβανόμαστε τον λόγο κυρίως της μεταφοράς της Κυριακής του Μαΐου στις χειμερινές εκπτώσεις. Επιπλέον, δεν καταλαβαίνουμε τον λόγο που το υφιστάμενο επιτυχημένο και αποτελεσματικό σύστημα λήψης απόφασης για την διεύρυνση του ωραρίου πέρα από τις 21 :00 το βράδυ τροποποιείται και η αρμοδιότητα μεταφέρεται στους Δήμαρχους από τα περιφερειακά συμβούλια (που είχαν και υπό μία έννοια εξακολουθούν να έχουν την σχετική αρμοδιότητα, καθώς η διάταξη δεν έχει καταργηθεί – άρθρο 186, περ. ΙΙΔ ‘, παρ. 1 Ο). Ιδιαίτερα αρνητικά αξιολογούμε επίσης και την ρητή αναφορά της δυνατότητας που έχουν πλέον οι Δήμαρχοι να επεκτείνουν το εθνικό πλαίσιο μέχρι τις 6:00 την άλλη ημέρα το πρωί, ώρα έναρξης του ωραρίου της επόμενης ημέρας,
δίνοντάς τους ουσιαστικά την δυνατότητα για ωράριο 24 ωρών και 7 ημερών την εβδομάδα.
Θυμίζουμε εδώ ότι, μέχρι σήμερα, τα περιφερειακά συμβούλια έδιναν στους Εμπορικούς Συλλόγους το δικαίωμα να πραγματοποιήσουν «λευκές νύχτες» (που αναφέρονται ως λόγος στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας) μέχρι τις 12 τα μεσάνυχτα και οι Εμπορικοί
Σύλλογοι ήταν απόλυτα ικανοποιημένοι με την διεύρυνση αυτή του ωραρίου.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αποτελεί μια ιδιαίτερα και σε κάθε περίπτωση δυσμενή συνθήκη, καθώς δίνεται στους Δήμαρχους η δυνατότητα όχι απλά να δίνουν άδεια για μία και μοναδική διεύρυνση κατ’ έτος (όπως συνήθως συμβαίνει στις «λευκές νύχτες») αλλά να καθορίσουν εκτεταμένα χρονικά διαστήματα λειτουργίας όλων των καταστημάτων κάθε είδους με συνεχή 24ωρη λειτουργία.
Πρώτον, έχουμε τον δικαιολογημένο φόβο ότι θα επιδιωχθεί από πολλούς τοπικούς Δήμαρχους η δημιουpγία «ειδικών» Εμπορικών Συλλόγων, (στην ουσία σωματείων-φαντασμάτων) με μόνο σκοπό να προτείνουν διευρύνσεις του ωραρίου, φαινόμενο που έχει επισημανθεί και στο παρελθόν.
Δεύτερον, στην τρέχουσα συγκυρία όπου η ακρίβεια έχει απομειώσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών η οποιαδήποτε διεύρυνση ωραρίου, πέραν της συνήθως μίας και εξαιρετικής «λευκής νύχτας» ανά Δήμο κατ’ έτος, δεν θα προσφέρει επιπλέον τζίρο, αλλά
μόνο επιπλέον κόστη.
Τρίτον, ακόμα και εάν υποθέσουμε ότι η κατάσταση στην ελληνική οικονομία και στα εισοδήματα των νοικοκυριών βελτιώνεται, η λειτουργία 24 ώρες το 24ωρο ειδικά για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις επιφυλάσσει μόνο την βιολογική εξάντληση επιχειρηματιών και
εργαζομένων, αλλά και τη μεταφορά τζίρου και εισοδήματος από τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις προς τις μεγάλες που έχουν την δυνατότητα να καταβάλλουν τα επιπλέον κόστη, να οργανώσουν καλύτερα τον χρόνο εργασίας, ενώ παράλληλα διαθέτουν τους πόρους για μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη προβολή των προϊόντων τους, εντείνοντας τον «θεσμικό» ιδιότυπο αθέμιτο ανταγωνισμό προς τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Κύριε Υπουργέ,
Με βάση τα παραπάνω σας καλούμε άμεσα να διαβουλευτείτε μαζί μας. ώστε να γίνουν άμεσα οι απαραίτητες νομοθετικές διορθώσεις. Υπενθυμίζουμε ότι οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που επηρεάζονται από τις σχετικές ρυθμίσεις είναι περισσότερες από
200.000 και απασχολούν περί τα 500.000 άτομα.
Σε αυτές τις επιχειρήσεις η αιφνιδιαστική τροποποίηση του ωραρίου λειτουργίας εκτός από την έντονη δυσαρέσκεια έχεt προκαλέσει και έντονο προβληματισμό για το μέλλον.