Εξειδίκευση του μέτρου της επιστρεπτέας προκαταβολής – Φορολογικά κίνητρα για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών
Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2021
Ο κ. Θόδωρος Σκυλακάκης προχώρησε στην εξειδίκευση των οικονομικών μέτρων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η δημοσιονομική πλευρά των μέτρων
Συγκεκριμένα, σε σχέση με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των μέτρων, η ταχύτερη ανάπτυξη κατά 2,3 μονάδες, σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο, δημιουργεί σημαντικό πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο, όπως επίσης και οι αυξήσεις στις τιμές των ρύπων.
Συνεπώς, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε, δυστυχώς, λόγω πανδημίας σε περίοδο ελλειμμάτων, σε σχέση με τους προηγούμενους υπολογισμούς μας που υπήρχαν στο Μεσοπρόθεσμο, η ταχύτερη ανάπτυξη δημιουργεί πράγματι καλύτερες δημοσιονομικές προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των σχετικών πολιτικών. Το γεγονός δε ότι η ταχύτερη ανάπτυξη στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό σε επενδύσεις και εξαγωγές και συνδυάζεται με χαμηλά επιτόκια ομολόγων και μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα (τεράστια τιμήματα στις πρόσφατες αποκρατικοποιήσεις), μας δίνει την ασφάλεια ότι η χώρα έχει εισέλθει σε μια νέα περίοδο ανάπτυξης, η οποία μπορεί να υποστηρίξει λελογισμένα δημοσιονομικά θετικά μέτρα, με ταυτόχρονη διατήρηση της δημοσιονομικής ασφάλειας και της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του χρέους μας.
Επιστρεπτέα Προκαταβολή
!!! Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των Επιστρεπτέων Προκαταβολών, ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης.
Συγκεκριμένα, εφόσον έχει τηρηθεί η ρήτρα διατήρησης εργαζομένων που προβλεπόταν σε κάθε κύκλο Επιστρεπτέας, επιστρέφεται:
– Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, άνω του 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
Επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, μεταξύ 30% και 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
– Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το 50%.
– Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
– Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019), άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
– Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%).
Με βάση το ανωτέρω σχήμα, υπολογίζεται ότι:
– To 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τέταρτο (25%),
– Το 39% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τρίτο (33,3%),
– Το 33% θα επιστρέψουν το 50%.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα, στις Επιστρεπτέες 1 έως 3 επιστρεφόταν από 50% έως και 100%, ανάλογα με την πτώση τζίρου, ενώ για όλες τις επιχειρήσεις στις Επιστρεπτέες 4 έως 7 επιστρεφόταν το 50%.
Επιπροσθέτως των ανωτέρω, ισχύει έκπτωση 15%, σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού προς επιστροφή έως 31 Δεκεμβρίου 2021. Σε διαφορετική περίπτωση, το ποσό καταβάλλεται σε 60 δόσεις από τον Ιανουάριο 2022.
Δημοσιονομικό κόστος που επιβαρύνει το 2021: 660 εκατ. ευρώ.
Φορολογικά κίνητρα για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών
Από τον Ιανουάριο του 2022 και έως το 2025, το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμήςπρος συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους και μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως, εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων.
Ενδεικτικοί Κλάδοι:
– Εργασίες υδραυλικού, ηλεκτρολόγου, ελαιοχρωματιστή
– Οικιακές υπηρεσίες, Υπηρεσίες καθαρισμού, Υπηρεσίες φροντίδας παιδιών, Υπηρεσίες για βοήθεια ατόμων στο σπίτι
– Γυμναστήρια, σχολές χορού
– Ταξί
– Νομικές υπηρεσίες.
!!! Επιπλέον, οι δαπάνες για ιατρικές, οδοντιατρικές και κτηνιατρικές υπηρεσίες μετρούν διπλά στο ελάχιστο όριο δαπανών 30% με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.
Η πρόοδος των ηλεκτρονικών συναλλαγών αποτελεί για μας κεντρικό στοιχείο της πολιτικής μας και θα συνεχίσει να ενθαρρύνεται με κάθε τρόπο. Για τον σκοπό αυτό, θα υπάρξει σύντομα και σχετική ενημερωτική εκστρατεία από το Υπουργείο Οικονομικών.
Σύντομη ενημέρωση για την Πρόοδο των επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης
1. Ολοκληρώνονται εμπρόθεσμα (έως 30.09) οι 15 στόχοι και τα ορόσημα του «Ελλάδα 2.0», προκειμένου να αποστείλουμε το πρώτο αίτημα πληρωμής (περί τα 4 δισ. ευρώ: 1,97 δισ. ευρώ ενισχύσεις και 2,12 δισ. ευρώ δάνεια).
2. Δώδεκα (12) έργα είχαν ήδη ενταχθεί στο Ταμείο έως τον Ιούλιο και άλλα 16 έχουν εγκριθεί προς ένταξη από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα, μεταξύ των οποίων σημαντικές δράσεις αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης: το Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης, αντιπλημμυρικά, εγγειοβελτιωτικά και αρδευτικά έργα, καθώς επίσης έργα εξοικονόμησης ενέργειας, δράσεις ενίσχυσης καινοτομίας/επιχειρηματικότητας.
3. Παράλληλα, θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του Σεπτεμβρίου ή των πρώτων ημερών του Οκτωβρίου οι προγραμματικές συμφωνίες της χώρας μας με δύο διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων/EIB και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης/EBRD) για την παροχή δανειοδότησης για επιχειρηματικές επενδύσεις.
4. Επίσης, εντός των προσεχών ημερών θα δημοσιευθεί η σχετική πρόσκληση προς τις ελληνικές τράπεζες και θα τεθούν σε διαβούλευση οι επιλεξιμότητες με βάση τις οποίες θα εντάσσονται στο σχήμα δανεισμού του Ταμείου Ανάκαμψης οι επιχειρηματικές επενδύσεις.
Προετοιμαζόμαστε, τέλος, για αναπροσαρμογή, εφόσον χρειασθεί, στη νέα πραγματικότητα της κλιματικής κρίσης, που έγινε με οδυνηρό τρόπο ορατή σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. το καλοκαίρι αυτό, μέσω και αξιοποίησης της δυνατότητας μερικής ανακατεύθυνσης πόρων του Ταμείου, σύμφωνα πάντοτε με τις προβλέψεις του Κανονισμού.
Αυτό είναι κάτι που και η Επιτροπή, άλλωστε, αντιλαμβάνεται και διατυπώθηκε και στον σχετικό διάλογο με το Ευρωκοινοβούλιο: όπως σημείωσε ο Valdis Dombrovskis, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των ανθρώπων, (01/09), «κάποιο κράτος-μέλος μπορεί να υποβάλει αίτηση για τροποποίηση των σχεδίων του για την Ανάκαμψη και την Ανθεκτικότητα. Θα γίνει αξιολόγηση, υπάρχει μια σχετική διαδικασία για την έγκριση αυτών των τροποποιήσεων, αλλά πάντως υπάρχει η δυνατότητα, αν κάποιο κράτος-μέλος αποφασίσει, να την επικαλεστεί».